تفاوت wifi و zigbee

پروتکل Wifi یا zigbee  کدام بهتر است ؟

این روز ها با افزایش تعداد پروتکل های ارتباطی برای تجهیزات هوشمند سازی ، انتخاب پروتکل بهتر و یا مناسب کمی سخت شده . مصرف کنندگان دچار سردرگمی شده اند . در این مقاله سعی شده است که به زبانی ساده تفاوت wifi و zigbee بیان شود . تا با توجه به شناخت کامل از این دو نوع پروتکل ارتباطی ، انتخاب تجهیزات هوشمند سازی به راحتی صورت گیرد .

به طور کلی ارتباط و یا اتصال تجهیزات هوشمند سازی یک موضوعی است که هر صاحب خانه هوشمند به آن توجه کرده و باید از آن با توجه به شرایط خود و نحوه بهرمندی از آن استفاده کند.

تجهیزات هوشمند چطور باهم ارتباط برقرار میکنند؟

هنگامی که به فکر ساخت یک سیستم خانه هوشمند بیسیم  هستید ، یک موضوع باید در مرحله اول مدنظر قرار گیرد. هرکدام از دستگاه های متصل در خانه خود می خواهید چطور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟ این اولین سوالی است برای انتخاب درست باید پرسیده شود .

در ابتدای ظهور  خانه های هوشمند های بیسیم  ، پروتکل بیسیم  Wi-Fi یک راه حل کاملاً هوشمندانه برای خانه بود .  که غالبا از این  نوع ارتباط استفاده میشد .

اما در حال حاضر ، تعداد بیشتری از رقیبان این نوع اتصال مانند ZigBee ، Z-Wave و بلوتوث ظاهر می شوند که Wi-Fi را به عنوان پیشگام پروتکل های اتصال بی سیم در زمینه خانه های هوشمند به چالش می کشد.

یک حقیقت وجود دارد که هنوز هیچ استاندارد یکسان و زبان مشترک برای هوشمند سازی خانه برای دستگاه های اتوماسیون  وجود ندارد. و نمیتوان به طور قطع گفت کدام یک بهتر و کدام یک بدتر است . اما با بررسی و مقایسه این نوع اتصال ها می توان با توجه به نیاز هر محل ، بهترین نوع اتصال را انتخاب کرد .

در تجهیزات هوشمند سازی  SONOFF ، پروتکل بی سیم Wi-Fi و ZigBee هر دو موجود است . سنسور ها و رله سوئیچ ها و به طور کلی تجهیزات هوشمند سازی sonoff به عنوان اولین گجت هوشمند DIY ( do it yourself)    مبتنی بر ZigBee ، جای خود را در مجموعه محصولات خانه هوشمند با پروتکل ارتباطی ZigBee باز کرده است .

امروز در این مقاله صرفاً به تفاوت wifi و zigbee متمرکز خواهیم شد و مشخص می کنیم Wi-Fi و ZigBee چگونه عمل میکنند و چگونه ارتباط برقرار می کنند و چه تفاوت هایی دارند . تا به شما کمک کند راه انتخاب روشن شود و یکی از آنها را برای هوشمند سازی به راحتی برگزینید .

Wi-Fi چیست؟

Wi-Fi مخفف Wireless Fidelity است. Wi-Fi یک فناوری از پروتکل شبکه بی سیم است که به طور گسترده ای برای شبکه های محلی استفاده می شود. با استاندارد ارتباطی 2.4GHz / 5GHz کار می کند. بر اساس استاندارد IEEE802.11 b / g / n که توسط انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک IEEE به عنوان مشخصات خاصی برای WLAN تعریف شده است. وای فای نامی تجاری است که توسط «اتحادیۀ وای-فای (Wi-Fi Alliance)» ثبت شده . علامتی است که این اتحادیه به محصولاتی که مورد تأیید این انجمن جهت کار در شبکه محلی بیسیم  تحت استاندارد IEEE۸۰۲٫۱۱ می‌باشد، اعطا میکند .

دستگاه های هوشمند کنترل شده از طریق Wi-Fi می توانند از طریق اتصال به اینترنت با استفاده از شبکه WLAN یا یک نقطه دسترسی بی سیم به نام AP به صورت یکپارچه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در شبکه WLAN که یک نقطه دسترسی برای دریافت و انتقال داده در میان کاربران وجود دارد. Wi-Fi اتصال شبکه را با استفاده از فرکانسهای رادیویی فراهم می کند تا دسترسی به اینترنت را با دستگاه های هوشمند Wi-Fi سازگار کند. علاوه بر این ، برای Wifi ، یک روتر یک واسطه ضروری است تا شما را به استفاده از Wi-Fi برای ساختن یک شبکه محلی برای دستگاه های خانه هوشمند خود وادارد.

مزایای wifi :

امنیت بیشتر در انتقال اطلاعات.

عدم نیاز به هاب .

در این نوع ارتباط شما مستقیماً با روتر ارتباط برقرار می کنید.

هزینه کم برای ساخت سیستم خانه هوشمند.

از تعداد زیادی کاربر پشتیبانی کنید

معایب wifi : 

مصرب بالایی دارد و به همین خاطر  به یک منبع تغذیه ثابت نیاز دارد.

نیاز به یک روتز مطمئن . برای اطمینان از برقراری ارتباط سریع  در بین دستگاه ها ، روتر با کیفیت بسیار مهم است.

تضعیف فرکانسی! تعداد زیادی دستگاه به روتر متصل باشند  ممکن است اتصال را کند کنند. (هر دستگاه نیاز به نرخ متفاوتی دارد بنابراین اتصال به سرعت انتقال دستگاه متصل بستگی دارد.)

Zigbee  چیست ؟

فناوری ZigBee توسط ZigBee Alliance توسعه یافته است. Zigbee یک پروتکل ارتباطی کم مصرف است که برای ایجاد شبکه های مش برد کوچک استفاده می شود. دلیل انتخاب این نام برای این پروتکل ارتباطی شباهت آن با طریقه ی ارتباطی زنبورها می باشد.یک زنبور عسل بعد از آنکه منبع جدیدی از غذا را پیدا کند به شکل زیگزاک شروع به حرکت میکند.نوع حرکت زنبور حاوی اطلاعاتی از قبیل محل غذا،جهت حرکت و فاصله آن تا کندو را به نزدیک ترین زنبور اطلاع می دهد. ZIGBEE نمونه ای از یک شبکه هوشمند است که بین کمپانیهای معتبر ارائه کننده خدمات برد کوتاه با هزینه کم و با مشخصه دسته ایی از پروتکل‌های ارتباط سطح بالا است که از فرستنده و گیرنده‌های دیجیتال کم مصرف مبتنی بر استاندارد IEEE802 برای شبکه‌های شخصی بیسیم با نرخ ارسال داده پایین استفاده می‌کنند. ZIGBEE به منظور تعریف یک تکنولوژی ساده تر و ارزانتر از بلوتوث برای شبکه‌های شخصی بیسیم به‌وجود آمده‌است. به کمک زیگبی می‌توان بیش از ۶۴۰۰۰ وسیله را به‌طور بیسیم از طریق شبکه به هم وصل نمود.

این بدان معناست که سیگنال از یک دستگاه ZigBee به دستگاه دیگر به راحتی پرش می کند ،بدون اینکه نیازی باشد که هر دستگاهی برای ارتباط برقرار کردن متصل  به اینترنت Wi-Fi شود .

با این حال شما نیاز به استفاده از یک هاب مرکزی برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها دارید. این یک گزینه کاملاً مناسب در تعداد اتصال های بین هر دستگاه است – محدودیتی در میزان آن وجود ندارد. اگر از پروتکل ZigBee بین دستگاه ها در فضای وسیع استفاده می کنید ، ایجاد ارتباط مناسب بین دستگاه های شما کاملا رایگان و انعطاف پذیر است. ZigBee با استاندارد IEEEI802.15.4 سازگار است  که یک قابلیت شبکه منطقی عالی است  و ایمنی بهتر را فراهم می کند. به علاوه ، با استاندارد دستگاه با ارتباط کم هزینه و سرعت پایین بین دستگاه ها مشخص می شود. شبکه ZigBee به دلیل قابلیت سازگاری  با توپولوژی شبکه ستاره ، مش و cluster tree ، از پوشش شبکه بی سیم منطقه بسیار گسترده ای برخوردار است . دامنه سیگنال رادیویی zigBee ده تا صد متر است. در نسخه ZigBee 3.0 ، سرعت انتقال سریع تر هم شده است .  رمزگذاری AES-128 بدون نگرانی در مورد داده های دستگاه قابل خواندن توسط prying eyes  ارتباط ایمن دستگاه های ZigBee را تضمین می کند. یکی از مهم ترین تفاوت wifi  و  zigbee  همین مورد است .

مزایای ZIGBEE :

مصرف کم

ارتباط سریع

تداخل کم

دارای مقیاس پذیری قوی. یعنی می تواند بسیاری از گره ها را کنترل کند. شبکه مش می تواند تا 65000 گره سلول را در ZigBee اداره کند.

معایب ZIGBEE

برای اطمینان از برقراری ارتباط طبیعی بین دستگاه های ZigBee ، باید به هاب متصل شوید.

سرعت انتقال داده پایین بین هر دستگاه ZigBee. ( البته داده های تجهیزات هوشمند سازی بسیار کوچک هستند و این سرعت انتقال در جابجایی اطلاعات در تجهیزات هوشمند سازی مشکلی ایجاد نمیکند )

نتیجه نهایی : نبرد بی پایان Wi-Fi و ZigBee

چه چیزی برای خانه شما مناسب است؟ تفاوت wifi و zigbee را بررسی کردیم و در نهایت پروتکل مورد نظر شما است که اهمیت دارد. اگر نمی خواهید هاب مرکزی را برای دسترسی به سیستم خانه هوشمند اضافه کنید ، باید دستگاه های  Wi-Fi را انتخاب کنید .  اگر می خواهید خانه هوشمند خود را از طریق فناوری کم مصرف اجرا کنید ، دستگاه ZigBee برنده می شود. و همه اینها ، همیشه یک موضوع  در ذهن شما وجود دارد ، بنابراین امیدواریم این راهنمایی بتواند مرجع ارزشمندی در ساخت خانه هوشمند شما باشد.

تهیه کننده : محمد خونساری

نظرات کاربران


کاربر گرامی، برای ثبت نظر ابتدا ورود نمایید ورود / ثبت نام

نظرات

0 نظر