انواع کابل شبکه و تفاوت آنها (SFTP- UTP)

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه ( SFTP – UTP ) : کابل شبکه: به مجموعه سیم هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و شبکه های استورج SAN (به طور کلی بین اجزا و مولفه های شبکه) استفاده می‌شود کابل شبکه گفته می شود.دز این مطلب سعی می کنیم انواع مختلف کابل شبکه را به همراه عکس معرفی کنیم.

کابل شبکه چیست؟

کابل های شبکه رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌شود. برای اینکه هر نوع اطلاعاتی که بخواهد از طریق کابل شبکه از هر یک از این دستگاه ها ارسال و یا دریافت بشود باید مراحل نرم افزاری و سخت افزاری خاصی رو طی کند که این مراحل شامل دسته بندی اطلاعات، کد گذاری آن ها ، مشخص شدن مبدا و مقصد اطلاعات و خیلی مراحل دیگر باید طی شود که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. در نهایت این اطلاعات آماده ارسال میشود که از طریق کابل LAN در شبکه انتقال پیدا می کنند . در حقیقت کابل LAN رابط بین این دستگاه ها و کامپیوتر ها می باشد که فقط اطلاعات رو رد و بدل می کند و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات ندارد، اگه بخواهیم خیلی ساده  توضیح بدیم ،کابل Lan مانند پیک موتوری هست که فقط اطلاعات رو از مبدا به مقصد میرساند وکمیت و کیفیت اطلاعات برایش فرقی نمیکند.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

کابل های ارتباطی شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب کابل شبکه کاملا بستگی به ساختار و توپولوژی و معماری سیستم دارد مثل اینکه بزرگی شبکه چقدر است، چه پروتکلی استفاده می‌شود و چه توپولوژی دارد.

شناخت انواع کابل شبکه و دانستن درباره چگونگی ارتباط آنها با دیگر ویژگی های شبکه، به شما کمک می‌کند تا شبکه موفقی راه اندازی کنید. توجه داشته باشید که پیاده سازی دقیق و درست اولیه شبکه، شما را از ساعت ها عیب یابی سیستم معاف خواهد کرد. اگر درباره انواع کابل شبکه اطلاعات کمی دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا دانش خوب و به روزی در این زمینه کسب کنید.

انواع کابل شبکه از نظر جنس

دو نوع اصلی کابل ها در شبکه های LAN است. این تقسیم بندی از نظر جنس کابل انجام می‌شود:

  • کابل شبکه مسی
  • کابل شبکه فیبر نوری

کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair

رایج ترین انواع کابل های شبکه کابل های Twisted Pair است: کابل زوج به هم تابیده. شبکه های محلی یا LAN، دفاتر، مغازه ها، فروشگاه ها، مثال هایی از کاربردهای کابل زوج به هم تابیده است. کابل زوج به هم تابیده در بسیاری از شبکه های اترنت استفاده می‌شود.

این کابل ها از چهار جفت سیم نازک تشکیل شده‌اند که با هم زیر روکش بیرونی قرار می‌گیرند.

چرا جفت به هم تابیده؟

نویز پذیری در کابل های زوج به هم تابیده

هر جفت سیم با تعداد پیچش خاص در هر اینچ، به دور هم پیچیده می‌شوند تا هم روی جفت های دیگر تداخل سیگنالی یا Crosstalk ایجاد نکنند و هم از دیگر دستگاه های الکتریکی تاثیری نگیرند. هر چه میزان تابیده شدن جفت سیم ها بیشتر باشد، نرخ انتقال و البته قیمت کابل، بیشتر خواهد بود. میزان پیچش باعث به وجود آمدن انواع کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده می‌شود که در ادامه این متن، تحت عنوان “Cat یا Category در انواع کابل شبکه” به آن می‌پردازیم.

انواع کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair

شناخت انواع کابل های شبکه از مهمترین نکاتی است که برای راه اندازی شبکه باید درباره آن بدانیم. در بازار، نام انواع کابل شبکه را می‌بینید و ممکن است در ابتدا کمی گیج شوید. در این قسمت انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده را مفصل شرح می‌دهیم تا نام انواع کابل شبکه برای تان واضح و روشن شود:

کابل Unshielded Twisted یا UTP

کابل Unshielded Twisted یا UTP که زوج به هم تابیده بدون شیلد است و در اترنت و Fast Ethernet کاربرد دارد. نام استاندارد این نوع کابل شبکه U/UTP است.

ارزان ترین کابل از بین تمام انواع کابل شبکه، کابل شبکه U/UTP است چون هیچ شیلد و محافظی به دور سیم هایش ندارد بنابراین در شبکه هایی که اهمیت داده خیلی مطرح نیست استفاده می‌شود

 

کابل Shielded Twisted Pair یا STP

کابل Shielded Twisted Pair یا STP که زوج به هم تابیده شیلد دار است و در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet کاربرد دارد.

کابل شبکه STP بیشتر در محیط هایی که نویز بیشتری وجود دارد استفاده می‌شود برای مثال در کابل کشی فواصل طولانی و یا وقتی کابل شبکه قرار است نزدیک میدان های مغناطیسی مثل کابل برق قرار گیرد.

در کابل های STP شیلدها به روش های مختلفی به دور سیم ها اعمال می‌شود. F در نام کابل های STP بیانگر وجود فویل است و S بیانگر وجود شیلد یا محافظ بافته شده.

فویل برای جلوگیری از نویز و شیلد برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم ارت، در ساختار کابل شبکه STP قرار می‌گیرد.

در ادامه انواع مختلف کابل شبکه شیلددار STP را از نظر ساختار بیشتر بررسی می‌کنیم تا به راحتی تفاوت بین انواع مختلف کابل شبکه STP را یاد بگیرید.

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STP:

هفت نوع کابل شبکه شیلد دار یا STP وجود دارد که در شبکه بندی کامپیوترها می‌شود از آنها استفاده کرد. 

  1. در کابل شبکه U/FTP یک فویل دور هر جفت سیم وجود دارد.

کابل شبکه شیلددار U/FTP

۲. در کابل شبکه F/UTP یک فویل دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.

کابل شبکه شیلددار F/UTP

۳. در کابل شبکه S/UTP یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.

کابل شبکه شیلددار S/UTP

۴. در کابل شبکه SF/UTP یک شیلد و یک فویل، دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد. به آن STP هم گفته می‌شود.

کابل شبکه شیلددار SF/UTP

۵. در کابل شبکه S/FTP یک فویل دور هر جفت سیم و یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.

کابل شبکه شیلددار S/FTP

۶. در کابل شبکه F/FTP یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم ها وجود دارد.

کابل شبکه شیلددار F/FTP

۷. در کابل شبکه SF/FTP هم محافظ بافته شده و هم فویل دور سیم ها وجود دارد و هر جفت سیم هم فویل دارد. برای استفاده در شبکه هایی که امنیت و اهمیت بالا دارند استفاده می‌شود و البته گران ترین نوع کابل شبکه است.

کابل شبکه SF/FTP

 

 

نظرات کاربران


کاربر گرامی، برای ثبت نظر ابتدا ورود نمایید ورود / ثبت نام

نظرات

0 نظر